Tidakkah
aneh, bereksperimen lebih menghiburkan berbanding mendapatkan keputusannya?
Menguli dan mengadun tepung lebih membawa keseronokan berbanding mengunyah
kuihnya? Membaca ayat berbanding mencapai titik noktah penghabisannya lebih
membawa kegembiraan? Atau berjalan kaki ke rumah saudara-mara lebih bagus
rasanya berbanding sampai ke pintu rumah mereka?
Michael
Folley dalam bukunya ‘The Age of Absurdity’ menegaskan, dunia sudah semakin
mengarut. Wahana yang sepatutnya menyampaikan kita kepada destinasi yang
dimaksudkan, kini menjadi maksud yang selama ini dicari-cari. Membeli-belah
adalah untuk menikmati rasa euforia membeli-belah, bukan untuk membeli kasut
sukan, baju baharu, seluar dalam dan sebagainya.
Menurutnya
lagi, untuk mencapai kebahagiaan dalam dunia serba rumit sekarang bukanlah
dengan mengundur diri dari dunia ini, tetapi merangkul kemengarutan dunia ini
dengan jiwa yang tidak berpengaruh dengannya. Melarikan diri bahkan akan
mendekatkan lagi manusia dengan perkara yang ia cuba lari, dan kalau menurut
Kant, tidak sejalan dengan moraliti.
Marcapada,
kita hidup dalam dunia yang serba dinamik, dengan maksud dua objek hampir
serupa semakin melarut sempadan maksud antara keduanya. Kalau rumah diertikan
sebagai tempat mengecap bahagia, maka pejabat menjadi rumah baharu, kerana
rumah bagi manusia moden hanyalah tempat melepas geram penat, mengeluh dan
berkabung atas kepenatan seharian berseronok dengan rakan-rakan sepejabat.
Samalah
di sekolah. ‘Sekolahku Syurgaku’ yang diconteng besar-besar pada dinding
sekolah telah menjadi doa yang dikabulkan. Murid-murid berbahagia di sekolah di
dalam lingkungan teman-teman, dan di rumah, mereka bertelingkah dengan ibu
bapa, menghadap komputer di dalam bilik melayari entah apa. Sekolah meragut
gelaran ‘syurga’ buat rumah.
Tatkala
semua perasaan bersumber kepada proses – eksperimen, penerokaan, pengalaman
melancong – maka produk sepatutnya sudah jadi destinasi kuno. Pencarian makna itu
sendiri, menurut Folley, adalah makna pencarian. Namun dalam masyarakat kita,
berlaku keterbalikan yang melimpahkan lahar penderitaan, melahirkan manusia
yang penat lelah dan tidak henti-henti gundah-gulana.
Sedang
masyarakat Barat mulai menyedari kebahagiaan adalah pada proses dan bukan
produk, masyarakat kita (perhatian khussu kepada ibu-bapa) terburu-buru
mengejar gred (produk). Anak-anak para pelajar dibelikan buku ramalan
peperiksaan supaya mereka menguasai teknik menjawab yang betul, atau menghafal
jenis serta bentuk soalan yang akan ditanyakan untuk soalan ini dan itu.
‘Keprihatinan’
kerajaan dan panel penulis untuk “mempermudah pembelajaran” menjadi suatu yang
ironis, saat proses pencarian ilmu yang sepatutnya panjang dan menyakitkan
dipendekkan. “Yang penting mendapat gred tinggi, untuk kebahagiaan kamu!”,
sedangkan – seperti yang disebutkan – proses itulah sumber kepada kebahagiaan,
bukan dapatan ilmu.
Di
sekolah pun sama, proses dipotong singkat dengan pengedaran soalan ramalan.
Suapan maklumat menjadi trend pengajaran yang tidak lapuk. Sesetengah pakar
pendidikan ada mengutuk sistem ini, dengan mengemukakan sistem baharu seperti
konstruktivisme dan inkuiri, namun akhirnya, keputusan peperiksaan (produk)
jualah ukuran kebijaksanaan mutlak murid.
Hal
yang sama dialami oleh bidang komunikasi. Proses sosialisasi yang sebelum ini mengambil
masa puluhan sesi perbualan kini diringkaskan dengan laman web sosial. Dengan
mudahnya kita mengongsikan apa yang kita rasa, apa yang kita fikir (kalaupun
berfikir) dan apa yang kita suka lakukan. Nikmat bercerita di tepi laut kini
mitos dan dongeng orang tua-tua.
Sungguh
teknologi telah mempercepatkan kita kepada destinasi ekstrinsik, yang dengan
begitu, menghapuskan proses yang “panjang, memakan kos dan sukar”. Tanpa kita
sedari, dengan memadam proses tersebut, kita memadam jalan ke arah kebahagiaan.
Jadilah kita manusia yang punyai ramai kawan, namun masih tiada sahabat tempat
meluahkan rasa.
Dengan
menyingkirkan proses yang “panjang dan sukar”, generasi kita tidak terbiasa
kepada kesukaran (juga menurut Folley, salah-satu aspek kebahagiaan). Mereka
jadi keturunan yang lembik dan lemah, walaupun dengan sedemikian banyaknya ilmu
di kepala. Sudahlah hidup dalam luka penderitaan, malah diperahkan limau
ketidakmampuan hidup bahagia lagi.
Yang
anehnya, untuk sesuatu proses dihayati lantas dinikmati, ia harus mempunyai
destinasi. Destinasi adalah gambaran produk yang ingin kita capai untuk tujuan
praktikal, tempat persinggahan mengisi semula diri dengan tenaga. Tanpanya,
proses akan kelihatan sia-sia, tiada hala tuju dan lebih ditakuti, kita akan
lemas dalam hedonisme yang walaupun membahagiakan, mengarah ke jalan jahanam.
Dalam
penerokaan sains di Barat hal ini berlaku. Syed Naquib al-Attas dalam ‘Islam:
The Concept of Religion and Foundation of Ethics and Morality’ mengatakan,
itulah yang dideritai orang-orang Barat (yang mulai berpaling kepada Konfusionisme
dan Buddhisme). Penerokaan saintifik Barat tidak lebih suatu upaya membalas
dendam atas sekatan sains empirik selama berkurun, dan ekspresi tekanan dalaman
yang tiada hentinya.
Proses
pengkajian sains yang tiada tujuannya memang menemukan mata air kebahagiaan
yang tak terhingga, namun untuk menjalankan proses ini ia memerlukan tenaga.
Maka, walaupun orang-orang Barat bahagia, mereka tersenyum dalam kepenatan yang
dihidapi sejak berabad lamanya, dan untuk berabad tahun lagi.
Senario
ini membentuk suatu keadaan di mana natijah kebahagiaan yang diperoleh melalui
proses tersebut digunakan semula sebagai bahan api untuk keberterusan usaha
pengekalan proses tersebut. Seperti Sisyphus yang diperintahkan dewa menggolek
batu menaiki lembah yang tiada titik henti, orang-orang Barat hidup dalam
derita proses yang menyakitkan sampai mati.
Kerana
itulah ramai orang-orang Barat semakin ghairah mengkaji bidang kejiwaan,
bilangan guru batin dan ahli kaunselor semakin membiak di sana. Mereka sedang
mencari destinasi jelas yang dengannya kebahagiaan menjadi sesuatu yang
berdestinasi. Macam-macam institusi pemikiran spiritualisme mengambil tempat,
semuanya gagal menemukan jawapan jelas.
Meskipun
proses – bukan destinasi – adalah sumber kebahagiaan, ia juga menyedut tenaga
manusia yang akhirnya menjadikan manusia tersebut tidak bermaya untuk meraikan
kebahagiaan. Gerakan baharu spiritualisme diharapkan oleh bangsa Barat mampu
membekalkan mereka dengan makna, erti dan tujuan yang akhirnya mengepam tenaga
yang tidak putus-putus.
Dan
bukankah Allah SWT pernah berfirman, “Sesungguhnya dengan mengingati Allah,
hati menjadi tenang?”
No comments:
Post a Comment