
Berkenaan kepimpinan, terdapat dua teori yang paling sengit saling bertanding. Terdapat banyak lagi teori sebenarnya, tapi dua yang datang dari Barat ini sudah cukup menarik kontrasnya untuk diperhatikan dan diambil iktibar.
Teori pertama adalah Teori Kepimpinan 'Great Man' yang dipopularkan Thomas Carlyle. Menurut Carlyle, seorang pemimpin agung tidak wujud secara tidak sengaja. Adalah ciri-ciri uniknya seperti demagog, karisma, retorik, kebijaksanaan dan kematangan yang menjadikannya pemimpin agung. Beliau percaya, sejarah dunia -- dan bersamanya, tamadun-tamadun -- dibentuk oleh orang-orang hebat ini.
Dalam Islam, seluruh para Nabi bergerak atas teori ini. Masyarakat tidak mempunyai pengaruh sekiblah ke atas pendapat mereka, bahkan para nabi inilah yang merubah nasib masyarakat mereka. Namun sudah tentu, orang-orang Barat menolak ini sebagai hujah.
Teori kedua adalah Teori Kepimpinan 'Zeitgeist-Based' yang pertama sekali diperkenalkan oleh Herbert Spencer dalam 'The Study of Sociology' demi menentang teori Carlyle. Menurut Spencer pula, pemimpin hebat dibentuk oleh masyarakat yang mengitari hidupnya, bukan atas ciri-ciri unik pemimpin itu sendiri.
Sejarah Islam banyak merekodkan pemimpin hebat yang terbentuk selanjar dengan teori ini. Malik bin Nabi di Algeria, Muhammad Abduh, Jamaluddin al-Afghani, Syeikh Tahir Jalaludin dan lain-lain pemimpin dan pembaharu. Mereka ini semua terdedah kepada keadaan masyarakat masing-masing yang rosak, serta pendidikan yang menyedarkan, lantas menjadikan mereka orang-orang hebat.
Adapun satu lagi sekolah pemikir kepimpinan, 'Interactionalism' yang percaya keunggulan kepimpinan seorang manusia dan kepentingan pengaruh masyarakat saling berpengaruh dalam membentuk pemimpin hebat. Kurt Lewin mempersembahkan pemikiran ini dengan persamaan, B = f(P, E) dengan B = 'behaviour', f = 'function', P' = 'personality' dan E = 'environment'.
No comments:
Post a Comment