Arthur
Schopenhauer adalah ahli falsafah yang paling membenci dunia. ‘Kalau benar
Tuhan yang menciptakan alam ini, nescaya aku tidak mahu menjadi Tuhan; kerana
ianya penuh dengan dukacita dan sengsara’. Sikapnya yang pesimis terhadap
dunia, termasuklah penghuni yang hidup di dalamnya menjadikannya orang yang
terbiasa mengkritik, sangat objektif terhadap jiwa dan perasaan, yang akhirnya
menjadi titik-tolak kepada pandangannya mengenai cinta.
Mungkin
penting untuk disebutkan di sini pengalamannya berhadapan dengan cinta. Dia
pernah jatuh cinta dengan Caroline Medon, seorang penyanyi berusia sembilan
belas tahun, pada tahun 1821. Percintaan mereka berkekalan selama sepuluh
tahun, yang akhirnya berakhir dengan perpisahan atas kehendak Schopenhauer,
kerana menurutnya, ‘Untuk berkahwin bermaksud melakukan sebaik-baiknya untuk
menjadi objek kepada kebencian antara satu sama lain’.
Pada
umur empat puluh tiga tahun, beliau jatuh cinta dengan Flora Weiss, gadis tujuh
belas tahun yang periang dan cantik. Si pesimis cuba memikatnya dengan memberikan
sejambak anggur putih. Menurut Flora, ‘Kugelincirkan ke dalam air
perlahan-lahan, kerana si tua bangka Schopenhauer telah menyentuhnya’.
Percintaan terakhirnya adalah pada umur tujuh puluh satu bersama Elizabeth Ney,
pengukir berketurunan Marëchal Napoleon yang memuja falsafahnya.
Kefahaman
Schopenhauer banyak dipengaruhi dan mempengaruhi semula pandangannya mengenai
cinta. Cinta itu sebenarnya adalah suatu ilusi ‘will-to-life’ (Wille-zum-Leben), kehendak asas manusia
untuk terus hidup dan membiak. ‘Apa yang diputuskan melaluinya adalah
pembentukan generasi baharu…kewujudan konstitusi khusus manusia untuk masa-masa
mendatang’. Tidak hairanlah kehidupannya pesimistik dan seperti kurang
kasih-sayang.
Menurut
Schopenhauer, percintaan antara dua manusia adalah secara implisitnya
ditentukan oleh ‘nature’. Baginya, perkahwinan dua manusia bercinta adalah
untuk menghasilkan manusia seimbang, yang mempunyai ciri fizikal yang seimbang
daripada kedua-dua ibu dan bapanya. Beliau menggelarkan ini sebagai proses
neutralisasi, tamsilan; jika seorang lelaki berbadan tinggi, isterinya haruslah
berbadan rendah untuk menyeimbangkan keadaan tersebut.
Tambahnya
lagi, percintaan tidak akan berlaku tanpa kedua-dua pasangan selesai membuat
penilaian fizikal antara satu sama lain, bagi ‘will-to-life’membuat penilaian.
Lelaki melihat pinggul, dada, tangan, muka; perempuan melihat dada, lengan,
kaki, pinggul dan muka. Setelah dipastikan ciri-ciri si pasangan kelihatan
subur dan boleh menyeimbangkan kelebihan mahupun kecacatan yang ia miliki,
barulah ‘will-to-life’ menggerakkan hati untuk jatuh cinta.
Realitinya
percintaan tidak berlaku semudah itu. Bagaimana mungkin Schopenhauer menjelaskan
seorang lelaki sempurna sudi menikahi seorang wanita sempurna, atau seorang
lelaki cacat menikahi wanita cacat yang lain? Bagaimana beliau boleh
menerangkan hanya dengan mendengar suara, melihat sekilas wajah, si lelaki
sudah boleh mabuk kepayang dengan cinta? Bagaimana pula dengan wanita subur
yang mencintai lelaki yang tidak subur?
Michael
Foley dalam ‘The Age of Absurdity’ menyebutkan, cinta itu berdiri atas tiga
kaki – suka, keinginan dan penghormatan – maka saat seorang lelaki melihat
isterinya sebagai tidak lebih dari sekadar kilang menghasilkan generasi yang
lebih baik, kaki penghormatan akan patah, kaki kesukaan akan berderai,
menyebabkan cinta musnah. Hal sebaliknya berlaku apa kita melihat cinta sebagai
suatu pilihan hidup untuk bersama; kesemua kaki terpelihara.
Percintaan
terjadi tanpa diduga. Terkadang kita melihat susuk tubuh gadis ini sempurna,
namun perasaan cinta itu tidak hadir juga. Schopenhauer menegaskan tidak semua
gadis akan menjadi ibu yang baik, ‘will-to-life’ punyai metode pencerapan dan
penilaian bakal pasangan dan hanya akan memilih yang paling sesuai, bukan yang
paling sempurna. Ini jelas bertentangan dengan kepercayaannya yang menyatakan
percintaan menghasilkan anak yang cantik dan bijak.
Argumen
kedua; bagaimana pasti ‘will-to-life’, yang ahli falsafah ini percaya sebagai
dorongan utama pemilihan bakal pasangan, tidak akan menghasilkan anak yang
mewarisi kecacatan ibu dan ayahnya? Kalau ayahnya bermata indah tetapi
berkepala besar dan ibunya bermata hodoh tetapi berkepala cantik potongannya,
bagaimana ‘will-to-life’ boleh menjamin anak yang dilahirkan tidak berkepala
besar dan bermata hodoh?
Suatu
hari, pernah Marilyn Monroe dan Albert Einstein menghadiri suatu majlis yang
sama. Marilyn Monroe menyampaikan pesanan – melalui penghantar minuman – yang
jika Albert Einstein berkahwin dengannya, anak mereka akan jadi kacak dan
bijaksana. Kepada itu Einstein secara bersahaja membalas pesanan menggoda Marilyn
dengan penuh rasionaliti, ‘Yang lebih kutakuti, jika kami berkahwin, anak kami
akan menjadi sehodoh aku dan sebodoh dia’.
Argumen
lainnya adalah, dengan mengambil kira faktor fizikal sahaja dalam pembentukan
anak yang sempurna, Schopenhauer mengabaikan domain mental dan spiritual yang
menjadi asas kepada pembentukan manusia sempurna. Kalaupun isteri seorang
lelaki boleh memberikan ciri-ciri fenotip yang unggul, kalau cara didikannya
hancur, maka anak tadi tidak akan mencapai darjah kesempurnaan manusiawi,
bahkan menghampiri kemusnahan nilai terbabit.
Jikalau
Schopenhauer masih mahu menerima manusia sempurna adalah pengertian dari sudut
fizikal semata-mata, dengan menghindari persoalan moraliti, maka itu berlawanan
dengan premis asal percintaan, iaitu untuk memastikan keberterusan kewujudan
generasi manusia unggul. Saat moraliti tiada dalam pembangunan insan, sudah
tentulah manusia ini dengan mudahnya merencatkan pertumbuhan umum manusia
dengan pembunuhan, diktatorisme dan sebagainya.
Lebih
dari sekadar deruan keinginan fisiologi-antropologi, cinta masih jadi suatu
daerah yang kekal misteri. Ahli biologis tidak akan dapat menentukan si anu
sesuai dengan si anu hanya dengan menilai sifat-sifat zahir kedua-duanya. Malah,
biarpun mereka meneliti perjalanan sejarah hidup si lelaki dan perempuan,
jaminan untuk kedua-duanya jatuh cinta satu sama lain tidak akan dapat
dipastikan. Cinta hanya ‘jadi’, ‘terjadi’; ‘tidak dipilih’, ‘terpilih’.
Kita
dicintai bukan kerana ciri-ciri yang kita punyai; fizikal, spiritual, emosional
dan intelektual. Cinta bukan juga kerana taraf akademik, keturunan, kedudukan,
kefahaman agama, bangsa dan warna kulit. Cinta tidak berpunca daripada
kesesuaian yang kita letak dalam senarai semak ciri-ciri wanita idaman. Cinta
hanya berlaku, seperti fenomena alam lain seperti hujan, rebut petir, angin
bayu dan ombak di pantai. Saat ia berlaku, terlalu lewat untuk menyedari dan
menolaknya.
Barangkali
cinta itu sendiri menjadi sumber kekeliruan saat ia dipisah-pisahkan mengikut
jenisnya; cinta kepada sahabat, cinta kepada anak isteri, cinta kepada kerja,
cintakan hikmah dan keindahan bangsa, cintakan negara dan diri-sendiri; semua
ini cinta yang berlaku tanpa sebab yang betul-betul pasti. Manusia dilahirkan
untuk bercinta, dan demi mempermudahkan urusan hidup, kita menamakan cinta
mengikut jenis-jenis di atas, berdasarkan ciri-ciri sepunyanya.
Berbalik
kepada Schopenhauer, walaupun beliau telah membuka ruang perbincangan yang luas
untuk dilawati dan dihadiri oleh semua berkenaan cinta, kita tidak boleh
mengatakan beliau mempunyai autoriti untuk mengatakan definisi cintanyalah yang
paling betul, sebagaimana kami tidak menganggap pengertian cinta dari sisi kami
sebagai paling jitu. Kami sekadar mahu turut serta dalam polemik dan diskusi
yang masih berterusan ini, demi nama cinta.
No comments:
Post a Comment